Diabetes a já

Přeskočit na hlavní navigaci

Středomořskou stravou proti riziku diabetu

Vydáno: 11.04.2011 09:17

Tato dieta dokázala snížit o polovinu riziko výskytu nově vzniklého diabetu v průběhu čtyř let v porovnání s dietou s nízkým obsahem tuku! Výsledky studie představil Dr. Jordi Salas-Salvadó ze Španělska koncem loňského roku v prestižním časopise Diabetes Care.

související témata: Diabetologie

Váš prohlížeč nepodporuje flash.

 
susi.jpgPozoruhodné je, že ke snížení rizika došlo bez přítomnosti významné změny v tělesné hmotnosti nebo tělesné aktivitě, takže snížení rizika lze připsat pouze dietním opatřením.

Energetická omezení nebo zahájení fyzické aktivity nebyly ani ve studii účastníkům doporučeny. "Výsledky naznačují, že tradiční středomořská strava s vysokým obsahem nenasycených tuků, bez energetických omezení, by mohla být užitečným nástrojem pro prevenci diabetu," uvedl Salvadó.

Výsledky zaujaly také dietoložku Stephanie Dunbar z Americké diabetologické asociace, když sdělila novinářům, že předchozí kontrolované klinické studie zabývající se prevencí diabetu ukázaly, že to bylo více hubnutí, co pomohlo v prevenci diabetu, zatímco tato španělská studie ukazuje, že změna potravin může snížit riziko vzniku diabetu i bez redukce hmotnosti. 

"Vzhledem k tomu, že hubnutí je pro většinu osob těžké, myslím, že si tato studie zaslouží pozornost a doufejme, že proběhne i další výzkum, který tato zjištění dále potvrdí."
Investigátoři již dříve oznámili řadu dat, včetně skutečnosti, že dodržování středomořské stravy se zdá být přínosem pro osoby s metabolickým  syndromem. 

Středomořské dobroty bez omezení

Podstudie PREDIMED-Reus, o které hovoříme, je součástí velké studie o vlivu středomořské stravy na cukrovku PREDIMED, která bude dokončena koncem roku 2011. "Naše" podstudie zahrnovala 418 jedinců bez diabetu ve věku 55 až 80 let. Lidé byli náhodně rozděleni do diety s nízkým obsahem tuku (kontrolní skupina), nebo do jedné ze dvou diet Středomoří doplněné buď panenským olivovým olejem (1 litr/týden) nebo ořechy (30 g/den). Diety byly bez omezení množství a bez poradenství odborníků v oblasti tělesné aktivity, jak již bylo řečeno. Výzkumníci sledovali, kolik jedinců dostane za pozorované období cukrovku. K podpoře spolupráce účastníci dostávali při každé čtvrtletní návštěvě lékaře drobné dárky, jako dávkovače oleje, zástěry, nákupní tašky, nebo kuchařské knihy.

Salas-Salvadó řekl, že obecně byly diety dobře tolerovány, avšak dodržování diety s nízkým obsahem tuku, jak bylo vidět i v jiných studií provedených v jiných zemích, bylo pro účastníky náročné.

Dobrá zpráva: 52% snížení výskytu diabetu bez hubnutí

Po čtyřletém sledování byla incidence (výskyt) diabetu 10,1 % (ve skupině středomořská strava s olivovým olejem), 11,0 % (ve skupině středomořská strava s ořechy) a 17,9 % (v kontrolní skupině). Při sloučení dvou středomořských diet ve srovnání s kontrolní skupinou byla incidence diabetu snížena o 52 %. 

Salas-Salvadó poznamenal, že mononenasycené tuky (z olivového oleje a ořechů) jsou méně oxidované a přispívají ke snížení inzulínové rezistence (stavu, kdy tělo není schopno přiměřeně reagovat na inzulín, který pomáhá zpracovávat cukry).

Také některé ze složek středomořské stravy jsou velmi bohaté na antioxidační látky, které mají významný protizánětlivý účinek. Nyní je všeobecně známo, že mírný chronický zánět a pro-oxidační stav jsou patogenní faktory diabetu.

Čeští odborníci na středomořské dietě oceňují především to, že dokáže snížit riziko metabolického syndromu a cukrovky, aniž by  lidé museli držet redukční dietu.

Protože, ruku na srdce, kdo z nás se rád omezuje v jídle a hubne, protože musí?

Navíc u obézních jde snižovat hmotnost obtížně a vyžaduje to velké odhodlání a disciplínu.Základnem vhodné diety ke snížení rizika diabetu (ale i kardiovaskulárních onemocnění) tedy nemusí být redukce příjmu kalorií, ale náhrada tuků olivovým olejem, konzumace ovoce, zeleniny a luštěnin, omezení spotřeby sacharidů (vynechání nápojů slazených přirozenými cukry), konzumace bílého (zejména rybího) masa a vynechání živočišných tuků (máslo, sádlo) spolu s mírnou konzumací alkoholu.

Co obsahuje středomořská strava? 

Mezi hlavní komponenty definující tradiční středomořskou stravu, doporučenou v této studii, patří:

  • Hojné používání olivového oleje na vaření a do dresinků.
  • Zvýšená spotřeba ovoce, zeleniny, luštěnin a ryb.
  • Snížení celkové spotřeby masa, bílé maso jíst namísto červeného.
  • Příprava domácích dresinků s rajčaty, česnekem, cibulí a s olivovým olejem pro zeleninové saláty, těstoviny, rýži ad.
  • Zamezení konzumaci másla, smetany, fast-food stravy, zákusků, pečiva a cukrem slazených nápojů.
  • Umírněná konzumace červeného vína.

Zdroj: zivotacukrovka.cz

  

Průměrné hodnocení 82%
1 z 5 2 z 5 3 z 5 4 z 5 5 z 5
Hodnotilo 77 čtenářů.
Ohodnoťte článek
1 z 5 2 z 5 3 z 5 4 z 5 5 z 5

Diabetes a já doporučuje

Napište svůj názor

Poslední příspěvky:

.
Stredomorskou stravu mam nejradeji a citim se po ni skvele.
30.8.2011 19:04:09jitkaj
Carb
Sushi je sice tradičním, klasickým japonským jídlema,ale připravuje se ze syrových ryb, krevet,...
12.4.2011 6:06:23Kokotisko
x x x x
Zajímavá studie.Mám ráda hodně zeleniny.středomořská strava mi nevadí.Vždy mi v těchto zemích...
11.4.2011 19:53:55Marťouš
hm
1. jedná se o diabetes 2. typu (jen pro upřesnění) 2. zajímavý článek, ale když je o středomořské...
11.4.2011 18:47:49carb
zdravá strava
Snažíme se jíst zdravě, olivový olej mi sice nechutná, ale už několik let jej v kuchyni...
11.4.2011 17:19:46ginebra
...
Středomořskou stravu máme rádi a víme, že je zdravá.
11.4.2011 15:16:36Jarmila
..
jj souhlasim je zdrava ale mi na ji tady nejsme moc zvykli
11.4.2011 13:17:14Nenulda
...
Tato strava je zdravá, ale mě nechutná.
11.4.2011 11:57:09saskijka
-
To, že středomořská strava je zdravá se ví už dlouhou dobu.
11.4.2011 10:06:38Bobina
Vstup do diskuse
Novinky





Odeslat
Přihlášení

Nejste-li dosud registrovaným uživatelem, můžete se zaregistrovat zde.

Přihlásit
Testování
Registrovat Přihlásit
Anketa

Nosíte DIA obuv?

DIA obuv znamená nejen komfort pro Vaše nohy, ale zároveň prevenci vzniku komplikací. Nosíte takovou obuv?

Váš prohlížeč nepodporuje flash.